Att använda sig av tillskott i samband med träning har länge varit ett stort samtalsämne och något som har bevisat positiva effekter. Vi kommer här bena ut lite vad för slags positiva effekter du kan förvänta dig vid användning av denna typ av produkter.

Energi innan och under träning

För att orka prestera under ett långt, krävande pass finns det många olika sorters energitillskott. Ett exempel är G Fuel där du får i dig bland annat koffein, vitaminer och inget socker. Detta är något många enerigtillskott fokuserar på, för att du ska få en naturlig höjning av energinivån, utan att få den dipp som uppstår efter intag av socker. Koffein har också en vetenskaplig effekt på prestationen. Det ska dock konsumeras i lagom mängd. En kopp kaffe före en viktig tävling kan skapa oro i tarmarna och på så sätt snarare ge en negativ effekt.

Protein efter träning

Efter träning är det viktigt att fylla på depåerna igen. Är det tung styrketräning som genomförts behöver musklerna påfyllnad av protein. Vid högintensiv träning behövs även energi i form av kolhydrater. Bra livsmedel eller en shake är perfekt avslutning på ett bra träningspass. Förslagsvis kan du dricka ett stort glas mjölk, äta en smörgås med ost och skinka samt en frukt till. Alternativ en shake bestående av proteinpulver och mjölk samt en banan vid sidan av. Det viktigaste är att du äter något, men ju bättre du tillgodoser kroppens behov efter träning, desto mer får du ut av din träning. 

Bra kosthållning

A och O för att må bra och få ut det du vill av din träning handlar i grund och botten om tre grundpelare; äta rätt, sova rätt och träna rätt. Så enkelt, men ändå krävande. Se till att sätt goda rutiner för dig själv som du klarar av att upprätthålla. Då kommer resultaten lättare.